27
Aug-2017

Go Show تذكرة طيران بتخفيض 50% بخدعة

طول عمرنا نسمع عن حاجة في تذاكر الطيران اسمها  NO SHOW , لكن حد قبل كدة سمع عن الGo Show ؟

يعني ايه No Show ؟

تذاكر اغلب شركات الطيران بيكون فيها ميزة  No Show …. يعني لو حصل ليك ظروف وملحقتش طيارتك في ميعادها, التذكرة مش بتروح عليك, بتدفع غرامة علشان “لم تظهر يوم رحلتك” No Show Fees . تقدر بعد كدة بعدها بيوم او يومين او حتى سنة انك تاخد رحلتك في اي وقت يناسبك.

خد بالك اغلب شركات الطيران الاقتصادي في اوروبا ,Easy Jet & Ryan Air مثلا, لايوجد عندهم غرامة No Show. يعني لة فاتتك الطيارة يبقى راحت عليك.

غير غرامة No Show ممكن تدفع فرق درجة التذكرة. يعني لو كنت شاري التذكرة بدري على كلاس رخيص وجيت تاخد تذكرة غيرها في يوم تاني وملقتش نفس الكلاس, هتدفع “فرق الكلاس” كمان.

— تأكد من وجود غرامة No Show عند شرائك اي تذكرة طيران من المواقع الوكلاء اونلاين (Skyscnner Agents)

طيب عرفنا دلوقتي No Show , معناها ايه بقى Go Show ؟

يعني ايه Go Show ؟

هي غرامة لتغيير ميعاد تذكرة الطيران ايضا, ولكن في الاتجاه المعاكس, من المستقبل الى الآن ولا يمكن تفعيلها الا يوم السفر في المطار على الكاونتر كمان!! يعني ايه الكلام ده؟؟ خليني احكي ليكم الي حصل معايا واحدة واحدة.

موقف حقيقي حصل

نظرا لظروف عائلية طارئة, قررت الرجوع من اسطنبول الى القاهرة فجأة. بحثت على الانترنت على تذكرة طيران طويلا املا في ايجاد سعر رخيص.  افضل سعر توصلت اليه كان طيران الاردنية ب230 دولار من احد وكلاء skyscanner. كنت مضطرا لاستخدام كريت كارد خاص باحد اصدقائي لعدم توفر اي رصيد في الكروت الخاصة بي.

غلطة كبيرة لم اكن اعلمها !!

اخدت شنطتي وتوجهت الى المطار في صباح اليوم التالي لركوب طائرتي. وصلت الى كاونتر شركة الطيران الملكية الاردنية لأُفاجئ بعدم وجود تذكرة. اكتشفت حينها ان التذكرة الي اشترتها اونلاين لم تكن بعد تأكدت من وكيل شركة الطيران وانه تم رفض شراء التذكرة. (وصلني ايميل برفض اصدار التذكرة في الصباح ولكني لم اقرأه).

درس مهم جدا

اغلب الظن ان سبب رفض الشراء اونلاين هو ان اسم صاحب الكرديت كارد مختلف عن اسم التذكرة المصدرة. بيتم رفض اصدار هذه التذاكر اونلاين خوفا من استخدام كروت الائتمان المسروقة في الشراء اونلاين. علشان كدة اي حد بيشتري تذاكر اونلاين من احد وكلاء طيران skyscanner, غالبا هيكون محتاج يستخدم بطاقة بنكية (كريدت كارد) مكتوب عليه اسمه شخصيا.

سألت عن امكانية الشراء نقدا من كاونتر الخطوط الملكية الاردنية مباشرة وكانت التذكرة بحوالي 600 دولار  …..”هااااااارسود!!!”

خطة بديلة

لحسن الحظ انه يوجد رحلة مباشرة الى القاهرة من مطار اسطنبول على خطوط مصر للطيران تقريبا في نفس التوقيت. حملت حقائبي وتوجهت الى كاونتر مصر للطيران للسؤال عن امكانية توفر مقاعد على رحلتهم القادمة ….. اجاب الموظف “موجود 4 مقاعد فارغة فقط على الرحلة دي يا فندم وارخص واحد فيهم ب560 دولار” … طبعا خراب بيوت مستعجل!!

حاولت جاهدا من خلال مكالمة استغاثة لاحد الاصدقاء ان اجد تذكرة ارخص من كدة ولكن دون جدوى. فاضل ساعة والطيارة تطير ولازم اخد قرار بسرعة. تشاء الاقدار انه يكون موجود عند كاونتر مصر للطيران احد ركاب الرحلة الي قرروا يساعدوني. اخدني على جنب بعيد عن الكاونتر وعرفني بنفسه انه موظف سابق في شركة طيران وعنده حل ممكن يساعدني بيه:

” اشتري تذكرة رخيصة في تاريخ مستقبلي لنفس الرحلة دي وبعدين هات التذكرة على الكاونتر واطلب تغيير التذكرة لتاريخ النهاردة مقابل دفع غرامة Go Show الخاصة بتقديم ميعاد الرحلة الى نفس يوم طلب التغيير” …. اعتلت وجهي علامات ذهول وعدم تصديق …. “لو مش مصدقني, روح اسأل الموظف!!”

كانت معلومة جديدة عليا كليا. شكرته و توجهت الى موظف مصر للطيران لسؤاله عن قيمة غرامة Go Show والتي كانت 50 دولار فقط. يبقى الكلام ده بجد فعلا!! دخلت موقع شركة مصر للطيران وبحثت عن ارخص تذكرة موجودة لهذه الرحلة في المستقبل. وجدت نفس التذكرة (اسطنبول-القاهرة) اتجاه واحد يوم 30اكتوبر , اي بعد اكثر من 3 شهور من الآن.  نظرا لتوفر الكثير من الدرجات السياحية الرخيصة كان سعرها 230 دولار فقط.

توفير 50% على سعر التذكرة

قمت بشراء التذكرة ب230 دولار وطلبت على الكاونتر تقديم ميعاد الرحلة الى رحلة اليوم ودفعت غرامة Go Show قيمتها 50 دولار. اصبح تكلفة التذكرة كلها 280 دولار, يعني 50% ارخص من شراء تذكرة اليوم نفسه ب560 دولار. ….”مش مصدق نفسي يا لمبي!!”

ايصال دفع ال50 دولار للكاونتر

شروط Go Show

سألت موظف مصر للطيران عن شروط تعديل التذكرة بطريقة Go Show وعرفت منه الآتي:

– يجب طبعا ان تكون التذكرة المراد تغييرها محجوزة على نفس الرحلة في المستقبل

– ان تكون مصدرة من مكاتب مبيعاتهم المباشرة (مكتب او اونلاين) الخاصة بمصر للطيران وليس عن طريق وكلاء طيران اونلاين …”يعني رقم التذكرة يبدأ برقم 077 الخاص بمصر للطيران”.

– يجب ان يكون التغيير لتاريخ رحلة اليوم فقط. ما ينفعش تقديم ميعاد الرحلة الى اي تاريخ اخر غير تاريخ اليوم. لانه لو عايز تغير ميعاد تذكرتك لاي يوم اخر هتخضع لمصاريف اخرى خاصة بتغيير ميعاد التذكرة وايضا مصاريف اخرى لاختلاف درجة التذكرة.

– يجب توفر اماكن على رحلة اليوم او الانتظار على قوائم الانتظار الخاصة بالرحلة.

ازاي ممكن نستفيد من الاوبشن ده؟

– لو انت شاري تذكرة في ميعاد معين وقررت تقديم ميعاد سفرك لاي سبب من الاسباب, قدامك حل من اتنين:

الحل الاول اقل بخطوة بكثير ولكن تكلفته اعلى هو انك تطلب من “بائع تذكرتك” تغيير ميعاد تذكرتك الى الميعاد الي انت عايزه وتدفع غرامة تغيير تذكرة وتدفع كمان فرق درجات سياحية.

الحل التاني الاكثر خطورة ولكن الارخص, هو انك تاخد شنطك وتطلع على المطار في اليوم الي عايز تسافر فيه وتشوف لو في امكانية على الطيارة وتدفع غرامة Go Show فقط (بتختلف من شركة للتانية. الرجاء سؤال شركة الطيران). تكمن الخطورة في انك ممكن تروح المطار وتلاقي الطيارة مكتملة او “مفولة” – يعني Full ومش فيها ولا مكان. لكنك ممكن تتأكد من موقع الشركة اونلاين (اطلب شراء تذكرة اليوم اونلاين وشوف في اماكن ولا مفيش. بسيطة.)

حالات الطوارئ

في اعتقادي الطريقة دي ممكن تكون الحل المثالي في حالات الطوارئ لو قررت فجاة تسافر الى مكان ما والاسعار الفورية المباشرة غالية جدا, يبقى اشتري تذكرة مستقبلية وروح المطار لو في اماكن متوفرة وادفع Go Show واركب طيارتك بالسلامة.

مين ملحقش الطيارة بتاعته قبل كدة ودفع غرامات No Show  ؟؟؟

ومين حصل معاه موقف مشابه للموقف بتاعي وكان مضطر يسافر فجاة واضطر يشتري تذكرة غالية جدا ومكنش يعرف عن Go Show  ؟؟

لايجاد تذاكر طيران رخيصة، لازم تعرفوا الثمانية قواعد الذهبية في المقالة دي ….. 

19

 likes / 0 Comments
Share this post:

Archives

> <
Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec
Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec
Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec
Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec