10
Jul-2016

قرارت البنك المركزي لبعض البنوك بخصوص البطاقات البنكية اثناء السفر

new 2البنك المركزي

بقالنا اسبوعين في حالة من التخبط الكبير فيما يخص تعليمات البنك المركزي للبنوك المصرية بخصوص استخدام البطاقات البنكية اثناء السفر الى الخارج او اونلاين. اول حاجة عملتها لما رجعت من امريكا هي زيارة البنك بتاعي للتأكد من آخر القرارات الرسمية الصادرة بخصوص  كروت الخصم المباشر من الحساب Debit Card & ATM Card  وكذلك كروت الائتمان Credit Card.

نظرا للاستخدام السئ من قبل المضاربين في العملة، قام في الشهور الاخيرة الكثير من الجشعين بالسفر الى خارة البلاد بعشرات البطاقات البنكية وسحب عملة صعبة من ماكينات البنوك في الخارج للمتاجرة بها في السوق السوداء في مصر. لذلك قرر البنك المركزى المصري بعض القرارات الهامة، والتي لها تأثير سلبي علينا مجتمع المسافرين او الي ناويين يسافروا قريب. بناء عليه قررت البنوك المصرية خفض حد السحب النقدي والشراء للبطاقات البنكية. المثال ده من بنك عودة. 

لو سمحتوا كل واحد يكلم البنك بتاعه ويكتب في تعليق ما هي حدود السحب النقدي والشراء المتاح من البنك الخاص به

بطاقات الخصم المباشر Debit Card

– خفض حد السحب النقدي لكروت الخصم المباشر الى ما يوازي بالعملة الصعبة ١٠٠٠ جنية مصري في الشهر، وخفض حد المشتريات الى ما يعادل ١٥،٠٠٠ جنية مصري في الشهر.

بطاقات الائتمان credit CARD

– خفض حد السحب النقدي لكروت الائتمان الى ما يوازي 100$  في الشهر، وخفض حد المشتريات الى ما يعادل 1,500$ في الشهر.

new البنك المركزي

الحلول المقترحة

  • شراء احتياجاتك من العملة الصعبة قبل السفر. توفر البنوك المصري في حدود ٧٥٠ دولار لعملائها بالسعر الرسمي للبنك، وذلك قبل السفر بيومين، مقابل تقديم تذكرة السفر والتأشيرة.

  • يختلف المبلغ من بنك الى اخر. الرجاء مكالمة خدمة العملاء الخاصة بالبنك، وابلاغي في تعليق عن حدود تدبير العملة المتاحة للعملاء في الشهر.

  • لو سفرك هيكون مدة طويلة، او ناوي تصرف كاش اكتر من كدة، يبقى هتكون مضطر تلجأ لمحلات الصرافة وشراء دولارت بالسعر الاعلى من البنك.

  • لازم تكون حريص جدا وانت مسافر انك تكون موزع فلوسك في اكثر من مكان. لا تضع البيض كله في سلة واحدة لو سمحت. ٢٠٠ دولار في جيبك. ٢٠٠ دولار في الهاندباج، ٢٠٠ دولار في شنطة السفر، ٢٠٠ دولار في محفظتك. علشان لا قدر الله لو حصل حاجة يكون معاك فلوس. الرجاء الرجوع لنصائح الامن والامان اثناء السفر. 

  • لا قدر الله، وفلوسك كلها ضاعت ومش معاك بطاقات بنكية تسحب بيها فلوس، عليك وعلى western union, الشبكة بتاعتهم موجودة في كل بلد العالم، كلم حد من اهلك او صحابك يحولك مبلغ عليها واسحبه هناك واستخدمه.

  • تذاكر الطيران، حجوزات الفنادق، تذاكر الاتوبيس او القطر، كل الحاجات دي ممكن شرائها بالبطاقات البنكية. حاول تستخدم دائما البطاقات في الدفع.

  • بامكانك استخدام البطاقات البنكية في مصاريف المعيشة اليومية اثناء السفر، خصوصا امريكا والدول الاوروبية. مطاعم، كافيهات، بارات، محطات بنزين، محلات هدايا، شوبينج. كله بيقبل الدفع بالفيزا او الماستر.

  • في بعض المطاعم والبارات الصغيرة في امريكا او اوروبا، لا تقبل البطاقات البنكية … روح اتعشى في حتة تانية 🙂

  • في بعض الدول الاسيوية، الافريقية، اللاتينية، هتكون مضطر تستخدم الكاش في احيانا كتيرة، خصوصا المحلات الصغيرة، بتتعامل بالكاش فقط. المحلات الكبيرة والسياحية بتستخدم شبكات فيزا وماستركارد في  معاملاتها.

  • من جميع الدول الي زورتها في حياتي، اتذكر ان ايران وافغانستان مثلا لم يكن فيهم شبكات بنكية عالمية. لو سافرت اي بلد ومعرفتش تستخدم كروت البنوك فيها، يا ريت تقولنا في تعليق.

  • بعض مواقع الحجوزات لا تقبل الا كروت الائتمان للشراء اونلاين، وبعض كروت الخصم المصرية لا تعمل اونلاين …. الحل انك يكون معاك اكتر من بطاقة ائتمان. انا مثلا هقدم على بطاقتين في بنكين مختلفين، علشان يكون معايا مبالغ اقدر احجز بيها طيران او فندق. خصوصا لو انت رب اسرة وعايز تحجز تذاكر للاسرة كلها، هتحتاج اكتر من بطاقة بالتأكيد.

  • بعض البطاقات البنكية ذات الفئات العالية، يسمح لها بمبالغ سحب نقدي وشراء اعلى من العادية. الرجاء مطالعة الجدول الصادر بتعليمات البنك المركزي. (انا مصور الصورة دي بنفسي من البنك)

photostudio_1468165585575

5

 likes / 7 Comments
Share this post:

Archives

> <
Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec
Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec
Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec
Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec