13
Jan-2017

أرخص قطارات واتوبيسات اوروبا

photostudio_1484332185054

من اكتر مواقع الاتوبيسات والقطارات الي استخدمتها في رحلتي الاوروبية في ٢٠١٦ هو موقع Goeuro لانه بيجيب نتائج بحث كتيرة لجميع الاختيارات المتاحة من قطارات، اتوبيسات، وحتى عربيات bla bla car …. بس للأسف في شركة مهمة لا يدرجها في نتائج البحث بتاعته.

اكتشفت مؤخرا ان في شركة قطارات واتوبيسات كبيرة ومهمة جدا لا يدرج موقع goeuro اختياراتها في نتائج البحث، الا وهي الشركة التشيكية Student Agencey – ٍRegiojet، والي بتغطي جزء كبير من شرق ووسط اوروبا انطلاقا من التشيك.

لا تنخدع باسم الشركة علشان اسمها Student Agent ، ممكن اي حد يركب قطاراتها واتوبيساتها. عندهم شبكة قطارات داخل التشيك وسلوفاكيا، وشبكة اتوبيسات تغطي اجزاء كتيرة من وسط وشرق اوروبا انطلاقا من التشيك.

Regio Jet map

هل دائما RegioJet احسن من Goeuro ؟

مش شرط دائما طبعا، ولكن احيانا هتلاقي عليها تذاكر ارخص. مثلا تذكرة برلين – براتسلافا على موقع Goeuro يوم ١٥ يناير  ب٣٤ يورو لكن على موقع Reggiojet في نفس اليوم ب١٩ يورو، يعني ارخص ب١٥ يورو.  دي شكل نتائج البحث في الموقعين:

Goeuro | Berlin-BratislavaRegioJet | Berlin-Bratislava

الخلاصة

لو انت في هذا الجزء من اوروبا، ادخل على موقع Regiojet وشوف عليه تذاكر الاتوبيسات والقطارات للبلاد الاوروبية المحيطة. أحيانا هتلاقي عليه تذاكر ارخص من Goeuro. زي مواقع البحث على تذاكر الطيران، لازم تجرب اكتر من موقع بحث علشان تتأكد ان السعر ده هو احسن سعر وصلت له.

1

 likes / 0 Comments
Share this post:

Archives

> <
Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec
Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec
Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec
Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec